torsdag 12. april 2012

Litt om mat + litt til.

    Hei, Når en skal bosette seg et stykke fra nærmeste butikk lønner det seg å planlegge menyen. Man kan liksom ikke dra å kjøpe melk hvis en har gått tom. Jeg setter opp meny for 3 uker av gangen og handler  som oftes hver torsdag. Da går jeg gjennom fryser og kjøleskap, setter opp handleliste. Dette sparer jeg nok noen hundrelapper i måneden:)
Menyen består av 3 fiskemiddager i uka så  da må en bruke oppfinnsomheten å tenke smak og konsistens. Her er det ikke så lett å få tak i fersk fisk men frossen går bra. Jeg kjøper ofte med meg fersk fisk når jeg er på Skjetten. Sei og hel laks + fiskeboller og pudding stå ofte på listen, medisterdeig får en ikke her.
Her er menyliste for denne uka:
Mandag: Lakseskiver (stekt) med agurksalat, eggsmør og poteter.
Tirsdag:  Kyllingbryst i wok med grønnsaker og ris.
Onsdag:  Kokt frysetorsk med raspet gulrøtter og poteter. Dessert: ris (rester fra i går) med rørt tyttebær og melk.
Torsdag: Stekte pølser med hjemmelagd ertestuing og poteter.
Fredag:  Hjemmelagd tomatsuppe.  Pannekaker med stekt flesk og blåbærsyltetøy.
Lørdag:  Røkt rådyr med tyttebærrømme og flatbrød. Oksestek med erter gulrøtter og poteter + tyttebærsyltetøy og en god saus. Creme brulet.
Søndag: Helstekt laks i folie med dill,hvitløk,fiskekrydder,sitron og smør + fennikel og poteter.
Ja nå vet dere hva som blir og har blitt servert her denne uka:)
  Jeg bruker nesten alle rester til lunsj eller får dyrene det.
  feks. Nå er tomatene billige og en kjøper kansje litt for mange, de ligger å blir myke DA:  Koker du litt vann putt tomatene oppi og la de småkoke til skinnet slipper. Ta av skinnet og knus dem sammen med hvitløk . Putt tilbake i kjelen og tilsett litt buljong og vann. Ja da var suppen ferdig. Servers med hardkokt egg eller knekkebrød med ost.

Noe barna setter høyt er fish and chips : Her bruker jeg sei+ hvetemel med salt og pepper,strøkavring og rått egg. Steker de i olje, ta et stykke sei dypp det i mel så egg og til slutt i kavring. Chipsen sterker du ovn med litt olje. Prøv dette anbefales:)
Er det noe dere lurer på send meg noen ord eller en rett du har lyst til å lage.


Så dere lurer på Disse bøttene som vi fant i går. Det hele begynte med at vi luftet hundene før vi skulle legge oss. Plustelig hørte vi en plysterlyd ganske sterk og den beveget seg frem og tilbake rett over veien. Det var ikke mennesker for det var helt mørkt vi sto lenge og lyttet. Hundene var stille og de holdt seg i nærheten av oss.
Da vi kom inn var det rett på pcn og finne dyrelåter men negativt. Vi ringer til Pål i morgen og jo da det kunne godt være en bjørn....
Yttertøyet kom fort på og ut for å finne spor,

Her er evetyrskogen vår:) Men ingen spor av bjørn bare et spennende torp
Her måtte jeg jo se litt og jo da her fant jeg 2 bøtter som blir fine blomsterpotter.
Klem.
    

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar