fredag 28. september 2012

Hei igjen:) Nå nærmer vinteren seg og jeg har begynt å rydde inn blomster + utemøbler. Varmen har blitt satt på inne for at det skal holde på varmen fra i sommer. Dette huset er som en termos, det er dobble stenvegger så det er viktig å vedlikeholde varmen.
Når det er veldig varmt ute er det ofte kjøligere inne.
Her er jordkjelleren og verkstedet, bak ser vi Jernhyttan. Foran ligger kjøkkenhagen hvor jeg elsker og holde på (når det er fint vær og lite knott). I år har den vokst igjen, det er første det første året hvor vi ikke har hatt sukkererter, gulrøtter eller kålplanter. Noe har bare råttnet bort eller ikke kommet opp. Men sopp og bær har vi fått i hus både syltetøy og fryst, jeg har lært litt om hva de gjorde før i tiden. Som tyttebær: et stort syltetøyglass med vann og tyttebær la det stå til midt i desember på et kaldt sted. Det kan godt stå lenger... hell av saften som du kan drikke som saft eller blande med en flaske vodka+ smak til med honning. En herlig frisk tyttebærdram. Ta tyttebærene og rør inn sukker så blir det som friskt rørt tyttebær.

Soppen tørker, forveller og fryser jeg ned. Dette har jeg mye glede av hele vinteren og våren. Hvor jeg lager supper, stuinger og paier, her bruker vi varm lunsj så da passer det med en lett rett. I år plukket vi kantareller, fåresopp, steinsopp og traktkantareller.
Blåbær fant vi endel av og tenkte å prøve noe nytt. Vodka + bær i et stort glass, la det stå i ca 4 uker rist litt nå og da. Sil av bærene og smak til med honning så får du en herlig apritiff + at restene av bærne knuses. Kjøp vaniljeis og bland i bærene dette  blir en helt fantastisk god dessert.
Nå skinner sola ute og vi skal en liten tur med hundene. ha en fin dag. Klem

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar